قبل از ارسال مقاله پژوهشی به ژورنال ISI به این 5 نکته توجه کنید
نوشتن مقاله ISI در پروسه اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی بسیار اهمیت دارد، اما این اهمیت زمانی که تصمیم می گیرید مقاله پژوهشی تان را در یک ژورنال معتبر چاپ کنید دوچندان می شود. به عبارت دیگر، تنها زمانی مقاله شما می تواند مورد توجه داوران دانشگاه مقصد قرار بگیرد که ببینند مقاله شما در یک ژورنال مهم و شناخته شده منتشر شده است. بنابراین، وقتی مقاله خود را به نگارش درمی آورید، حتما به این نکته توجه کنید که می خواهید مقاله تان را در کدام مجله پابلیش کنید. برای ارسال و سابمیت مقاله، نکته های زیر را در نظر داشته باشید.
1- از چه ایمیلی استفاده کنم؟
وقتی به وبسایت ژورنال مراجعه می کنید تا مقاله تان را در آنجا سابمیت کنید، طبیعتا لازم است ابتدا یک حساب کاربری برای خودتان باز کنید. اما برای ایجاد این حساب کاربری، حتما از ایمیلی استفاده کنید که همیشه در دسترس شماست و قابلیت اطمینان بالایی از نظر ظرفیت و امنیت دارد. چون تمامی مکاتبات شما از طریق ایمیلی که در حساب کاربری ایجاد می کنید، انجام می گیرد. بهترین گزینه در این موارد، استفاده از ایمیل رسمی دانشگاهی است. به عنوان یک دانشجو، شما می توانید ایمیلی در وبسایت دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستید داشته باشید و بهتر استمکاتبات آکادمیک و علمی تان را با همین ایمیل انجام بدهید. اساسا هر پژوهشگری معمولا دارای دو ایمیل General و Academic است. ایمیل General در پایگاه هایی مثل Google، Yahoo و… ایجاد می شود، اما ایمیل Academic در دانشگاه یا موسسه ای که در آن مشغول به تحصیل یا تحقیق هستید ایجاد می شود.
به این مقاله نگاهی بیندازید:
2-فرایند داوری مقاله طولانی است، صبر داشته باشید!
اگر مقاله تان را به یک ژورنال معتبر ارسال می کنید باید بدانید که پروسه داوری و اعمال نظر کمی طولانی است. معمولا فرآیند چاپ مقاله در ژورنال های معتبر بیشتر از دیگر ژورنال هاست و گاهی این زمان حتی ممکن است به یک سال هم برسد. با توجه به اینکه تاریخ های دریافت، اصلاح و پذیرش هر مقاله در اغلب ژورنال ها (در صفحه نخست متن مقاله) قید می شود، می توانید با ملاحظه این تاریخ ها زمان تقریبی فرآیند داوری را متوجه شوید. اما در مجموع باید کمی صبور باشید و از ارسال ایمیل های متعدد به ادیتور ژورنال برای اطلاع از وضعیت مقاله تان خودداری کنید. نکته ی مهم اینکه، ادیتورها معمولا مقالات بهتر را در اولویت قرار می دهند. یعنی شما شاید دو مقاله را هم زمان و با سطوح علمی متفاوت در یک ژورنال معتبر سابمیت کنید، ولی ادیتور مقاله بهتر را سریع تر به داوران ارسال کند. اگر مقاله باکیفیتی نوشته باشید، می توانید امیدوار باشید که پروسه داوری و چاپ سریع تر انجام شود.
3- در مقاله خود، به ژورنال هدف تان ارجاع بدهید!
در صورتی که نوشته خود را به یکی از مجلات معتبر، به ویژه مجلات تحت برند انتشارات الزویر، می فرستید، حتما سعی کنید به مقالاتی که قبلا در همین ژورنال چاپ شده ارجاع دهید. تجربه نشان داده که این ارجاعات می تواند در داوری مثبت و پذیرش مقاله شما موثر باشد. سعی کنید حداقل چهار مرجع از مراجع مقاله تان را با ملاحظه مقالات ژورنال مورد نظرتان انتخاب کنید.
4- شما نمی توانید یک مقاله را هم زمان به دو ژورنال بفرستید
البته این مساله بیشتر یک منع اخلاقی است تا قانونی. هرچند که قانونا هم مجاز به این کار نیستید، اما چه بسا در صورت انجام این کار، مسئولان ژورنال متوجه این کار نشوند، با این وجود اخلاقا شما مجاز به ارسال یک مقاله به چند مجله متفاوت به صورت هم زمان نیستید و بهتر است این نکته را رعایت کنید. به عبارت دیگر، صبر کنید تا نتایج داوری یک ژورنال به دستتان برسد، و بعد اگر مقاله تان ریجکت شد، به یک ژورنال جدید بفرستید. عدم ارسال هم زمان مقاله به دو ژورنال این خوبی را هم دارد که در صورت رد شدن مقاله از سوی یک ژورنال، می توانید دلایل رد شدن مقاله و نقاط ضعفی که مقاله تان داشته را از طریق داوری صورت گرفته دریابید و برای ارسال آن به ژورنال دیگر، نظرات داوران ژورنال های قبلی را در نوشته تان اعمال کنید. این مساله باعث بالا رفتن کیفیت مقاله شده و احتمال رد شدن مجدد مقاله را منتفی می سازد.
5- به هزینه هایی که ژورنال ها برای رسیدگی و داوری و انتشار مقاله شما دریافت می کنند، توجه داشته باشید
در گذشته، هر مقاله ای که به یک ژورنال می رسید، بعد از داوری به صورت رایگان منتشر می شد. اما در طول سال های اخیر، این روند به مرور تغییر کرده و اغلب ژورنال ها به این سمت رفته اند که بابت چاپ مقاله مبلغی را دریافت کنند. حتی مجلاتی که وابستگی سازمانی و بودجه ای به یک مرکز دانشگاهی یا صنعتی یا علمی دارند هم به این سمت می روند که خودکفا شوند و برای خودکفاشدن هم علاوه بر فروش نسخه چاپی مقالات خود به پژوهشگران و مراکز علمی، از مسیر اخذ هزینه های رسیدگی به مقاله و انتشار آن از نویسنده هم اقدام می کنند. برخی از ژورنالها هم این داستان را به سمتی سوق داده اند که نویسنده در صورتی که بخواهد مقاله اش در وبسایت ژورنال قابل رویت و دانلود رایگان باشد لازم است که هزینه انتشار را به ژورنال بپردازد وگرنه ژورنال در صورتی که این هزینه را از نویسنده دریافت نکند مجبور خواهد بود مقاله را به صورت غیر رایگان در وبسایت برای دانلود پولی قرار بدهد.
هزینه هایی که مجلات بابت انتشار مقالات از نویسندگان دریافت می کنند معمولا عبارتند از هزینه ی رسیدگی به مقاله (Processing Fee)، هزینه ی داوری سریع، هزینه ی دسترسی رایگان (Open Access)، و هزینه ی انتشار یا هزینه مولف.
دیدگاهتان را بنویسید